’Til leje’-skiltet er klar til tidlig pension

Retailmarkedet er under forandring. Det er formentlig i sig selv den mindst breaking news, du kommer til at læse i dag, men konsekvenserne kommer løbende, og de medfører forandring.

CBRE, der ellers sammen med Cushman & Wakefield RED og Absalon har siddet på udlejningen i high end-segmentet i København, har netop nedlagt sin retailafdeling og opsagt alle medarbejdere.

Beslutningen kom ifølge adm. direktør Per Weinreich som en erkendelse af, at CBRE historisk har haft et for snævert fokus på retailområdet ved at være centraliseret omkring Strøget i København. Og det er interessant, for det er jo nok ikke, fordi det fokus historisk har været for smalt – tværtimod – men fordi forretningen gennem de senere år – og ikke kun på grund af Covid-19 – er faldet væk.

Læs mere i CBRE nedlægger retailafdeling – medarbejdere opsagt

Butikker på Strøget skal i stigende grad kunne noget andet end bare at være et udstillingsvindue. Dermed kræver de også noget meget anderledes end det sædvanlige mæglerfokus. Det har CBRE erkendt, men det har en lang række af asset managers – med forholdsvis kort erfaring inden for metieren – også måttet erfare i de seneste år, hvor der er blevet købt strøgejendomme op med en forventning om, at de ’bare’ kunne udlejes. Det kan og kunne de ikke.

Forandringen i detailsektoren er kommet snigende. For godt 20 år siden holdt jeg et oplæg på en konference, hvor jeg havde lavet en række plancher af den slags, man kaldte overheads, som skulle lægges på en glasplade og så lyste en lampe op igennem en reflektator, der kastede dem op på en væg. Billedet, der blev kastet op på væggen, viste en tøjbutik, hvor der var en café i hjørnet, hvor man kunne drikke en kop kaffe. Revolutionerende! Altså, at man på den måde ville blande koncepterne i fremtiden.

Vi er kommet helt vildt langt i teknologien, når det gælder bedre måder at formidle tekst og billeder til publikum på end at stå og flagre med sine overheads. Men udviklingen af nye koncepter i detailbranchen er det ikke gået så hurtigt med. Faktisk oplever jeg stadig, at mixet i den enkelte butik af flere forskellige koncepter/produkter/funktioner er noget af det, som volder størst problemer at gennemføre attraktivt.

CBRE vil organisere hele udlejningen anderledes, og det er nok klogt. Endnu klogere vil det være for en række af de asset managers, der sidder med nogle af strøgejendomme at få set nærmere på en ny strategi og nye koncepter. Mange af ejendommene blev opkøbt til høje priser for internationale investorer, som så en positiv tendens med flere krydstogtturister og et blomstrende København. Jeg er helt overbevist om, at turismen kommer tilbage til København, men jeg tror ikke længere, at de efterspørger det samme som før. Hvis retailmarkedet skal genetableres, skal der arbejdes helt anderledes med at tiltrække nye og anderledes brands eller udtænke nye måder at bruge de fysiske arealer på. Corona har forceret udviklingen markant, og det, at der nu ikke ser ud til at være en forandring på vej over vinteren, gør det kun værre.

Det er for så vidt dårligt nyt til de mange, der har købt ejendomme på Strøget. For mange af dem har en fast exit. En fond, der skal lukke efter en bestemt tidshorisont for eksempel. Og den exit kan vise sig at komme på et højst uheldigt tidspunkt. Det kan altså være, at der kommer udsalg på Strøget i mere end én forstand i de kommende år. Det gode ved det er, at man næsten altid kan gøre en god handel, når der er udsalg, og måske kan det komme til at gavne det samlede butiksmiljø, hvis forudsætningerne for driften af ejendommene kan skrues anderledes sammen.

I alle fald bliver der brug for nye måder at håndtere ejendommene på, kreativitet vil blive efterspurgt og et ’Til leje’-skilt i vinduet bliver formentlig aldrig mere nok.

Læs også:

  • Skidegodt, Egon!
  • Da redaktionen fik et anonymt tip
  • Med for høj stråle - derfor er V2C' fald så ærgerligt

Konferencer & seminarer

Se alle

Seneste nyt

Populære nyheder