Ingen panik – endnu

Tomgangen i kontormarkedet er steget forholdsvis markant og rammer næsten 8 procent, kunne Ejendomstorvet.dk, der er erhvervsmæglernes egen portal, oplyse på baggrund af nye tal. Og det er der mange grunde til, kunne vi berette på Estatemedia.dk i denne uge.

Nogle af grundene er coronarelaterede. For eksempel har en del udenlandske selskaber opsagt deres lejemål, og ledelsen har ikke kunnet komme til Danmark for at se på nyt, påpeger Colliers adm. direktør Peter Winther. Andre har valgt at skalere deres behov ned nu, da de har opdaget, at deres medarbejdere faktisk godt kan arbejde hjemme, og derfor behøver der kun at være plads til 60-70 procent af arbejdsstyrken på samme tid.

Men det er kun en lille del af forklaringen. For ligesom med flere andre segmenter, så har corona-situationen ikke skabt men til gengæld accelereret en udvikling, der allerede var i gang. Der er blevet stigende fokus på medarbejdertilfredshed, rekruttering og fastholdelse. Mens den del før finanskrisen oftest blev løst med et motionsrum og måske et par sofaer, så skal der mere til, når vi taler omstilling af virksomheder til de kommende generationer. Derfor er kravene til kontorer i bevægelse og var det længe før corona-krisen.

For når man er født ind i den digitale virkelighed, så ved man godt, at der er alternativer til kontoret og en fysisk fast arbejdsplads, og derfor skal det tilbyde noget, der ikke findes derhjemme. Det vil typisk være det sociale fællesskab, og det betyder, at kontoret i fremtiden kommer til at skulle understøtte det i langt højere grad. Kontoret udgør ofte max 5 procent af virksomhedens omkostninger, mens lønninger udgør op til 70-80 procent. Så hvis de fysiske rammer ikke understøtter lønomkostningen, så kan det svare sig at flytte.

En anden tendens har været stigende efterspørgsel på ultrafleksible kontorpladser. I podcasten Kamilla & Kompagni, der udkom i sidste uge, var der også modsatrettede signaler. Mens DFEs Henrik Jensen kunne fortælle om øget søgning til deres kontorhoteller, så kunne Mikkel Andersen fra Nordicals fortælle, at det i øjeblikket går lidt trægt med udlejningen i netop det segment. For mens nogle er ved at få pip af at arbejde hjemme og gerne vil betale for en kontorplads i et fællesskab, så er andre trængt økonomisk i øjeblikket og vælger at flytte hjem.

En ting er alle enige om: I de kommende år kommer der både helt nye og meget gennemtænkte kontorhoteller på markedet blandt andet i Ørestad. Samtidig står flere nye domiciler til tusindvis af medarbejdere klar på Kalvebod Brygge, på postgrunden og i Nordhavn. Der er rigtig mange kvm., der kommer i spil, og det vil føre til et øget udbud. Og når der er mere at vælge mellem, ja så vælger man selvfølgelig det bedste.

Spørgsmålet er så, hvad det betyder for markedet. Isoleret set er der med øget udbud næppe nogen tvivl om, at vi stirrer ind i et mere permanent højt niveau i tomgangen. Og hvad kommer det så udover de åbenlyse lejetab for de pågældende investorer til at få af konsekvenser for ejendomsejerne og ejendomsmæglerne? Det kommer til at betyde, at man skal passe bedre på sine lejere. Der har i flere år været en undren hos nogle i branchen i forhold til, hvor ligegyldigt man behandler sine lejere eller kunder, som nogle med rette kalder dem. Og det er jo dybest set det, de er, for en lejer køber en vare hos en udlejer.

Det nytter ikke, at lejeren/kunden bliver luft, så snart blækket i bogstaveligste forstad er tørt på lejekontrakten. Derfor skal der i de kommende år arbejdes hårdere med service både i udlejningssituationen, hvor det ikke længere er nok bare at fremvise et lejemål uden at sætte sig ind i  hverken kontrakten eller mulighederne, men også for at fastholde sine lejere for det er nu engang nemmere at bevare en kunde end at skaffe en ny. Og nu tænker du måske – jamen er der da nogen, der ikke gør det? Og der må jeg bare sige, at jeg som del af ledelsen på Estate Media selv var potentiel lejer i foråret og har set alle former for involvering i forhold til fremvisning. Nogle var meget mere imponerende end andre i forhold til at formidle rollen som kunde til os, der gerne ville lægge en ordre i størrelsesordenen 300.000-500.000 kr. om året. Det går ikke længere, at en fremvisning er et venstrehåndsarbejde. Kunderne skal tages alvorligt, og fremvisningen, og hvem den lægges i hænderne på, skal tages endnu mere alvorligt i et marked, hvor alt ikke bare dumper ned i turbanen.

Endnu bedre, så skal eksisterende lejere behandles som kunder. Nogle gange er det ikke ret meget, der skal til, men relationen mellem lejer og udlejer er alligevel nærmest ikke-eksisterende. Hvormange udlejere husker for eksempel lige at komme forbi med en flaske vin eller en æske chokolade eller en helt anden form for erkendelse til jul eller anden lejlighed til sine lejere? De færreste. På trods af, at det som sagt ofte er en virksomheds absolut største leverandør – altså udover den ydelse, man køber hos medarbejderne.

Så selvom det virker skræmmende, så er det måske også sundt, at ejendomsbranchen ikke hviler på laurbærrene men er nødt til at levere på sit produkt, fordi konkurrencen skærpes. Det modsatte kan godt føre til, at man bliver lidt selvfed. Og det udvikler sjældent hverken den enkelte aktør eller branchen generelt.

Hør også podcasten Kamilla & Kompagni

Konferencer & seminarer

Se alle

Seneste nyt

Populære nyheder